Torsdag: Förhöret inför Pilatus

Sedan ledde judarnas ledare iväg Jesus från Kajafas till den
romerske ståthållarens palats...Pilatus gick...ut till dem
och frågade: ”Vad anklagar ni den här mannen för?”

Johannes 18:28-29, fri övers.

Rom hade skaffat sig ett världsvitt rykte som rättsstat. Det var helt i enlighet med dess opartiska rättegångar som förhöret inleddes. Pilatus frågade vad Jesu anklagare beskyllde sin fånge för. De svarade att de hade tre anklagelsepunkter mot honom: ”han förleder vårt folk”, ”han vill förhindra att vi betalar skatt till kejsaren” och ”han säger sig vara Messias och kung” (Luk 23:2). De båda första punkterna förefaller en smula oprecisa, men den tredje var allvarligare och skulle kunna uppfattas som förräderi. Det väckte också mycket riktigt Pilatus misstänksamhet. Fången såg inte ut som en kung. Vad för slags kung var han? Hans kungadöme, förklarade Jesus, gick ut på att vittna om sanningen.

Ett av de mest påfallande dragen i evangelisternas skildring är Pilatus upprepade yttranden att Jesus var oskyldig. Efter det preliminära förhöret, till exempel, sa Pilatus: ”Jag kan inte finna något brottsligt hos den här mannen.” Strax efteråt, när Herodes hade skickat tillbaka Jesus till Pilatus, försäkrade denne igen: ”[Jag] kan inte finna honom skyldig till något av det som ni anklagar honom för. Det kan inte Herodes heller” (Luk 23:14-15). När folkhopen sedan krävde att Jesus skulle dö svarade Pilatus dem: ”Jag kan inte finna honom skyldig till något som förtjänar döden” (Luk 23:22). Just då kom, som en dramatisk vändning, ett meddelande från Pilatus hustru: ”Du skall inte ha med den där rättfärdige mannen att göra” (Matt 27:19). Hennes skäl för att säga så var att hon hade haft mardrömmar på grund av honom. Till slut tog Pilatus vatten, sköljde sina händer inför folkhopen och sa: ”Jag är oskyldig till den här mannens blod” (Matt 27:24).

Vid fem olika tillfällen, skriver evangelisterna, förklarade Pilatus alltså Jesus oskyldig. Detta var förstås medvetet från deras sida. Även om Jesus-tron förblev en religio illicita runtom i romarriket var det viktigt att slå fast Jesu oskuld. Detta gjorde evangelisterna genom att citera självaste Pontius Pilatus, ståthållare i den romerska provinsen Judéen.

Läs vidare: Joh 18:28-38

GENOM BIBELN DAG FÖR DAG - Utgiven på Bornelings Förlag