Ska man "vända andra kinden till"?

Du undrar om det går att leva efter Jesu ord i Matt.5:39. Värj er inte mot det onda. Nej, om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom. Finns det någon gräns för hur man kan låta sig behandlas?

Vad det handlar om är att inte löna ont med ont utan försöka besegra det onda med det goda (Rom.12:21). Vill vi veta hur Jesus menade, så är det bäst att se på hur han själv levde. När man spottade på honom och slog honom, lyfte han inte ett finger till sitt försvar (Matt.26:67-68). Om dem som korsfäste honom sa han: "Fader, förlåt dem, de vet inte vad de gör" (Luk.23:34).

Han levde alltså som han lärde. Men vem av oss skulle klara detta? Här gäller samma sak som om hela Bergspredikan i övrigt: att helt leva efter Jesu ord är omöjligt, men vi måste ha dem som riktmärke. Alltså: när du blir angripen, försök att inte ge igen. Försvara gärna andra, men inte dig själv. Älska dina fiender och be för dem som förföljer dig (Matt.5:44), för så gör Jesus.

Finns det någon gräns? Nej, inte för kärleken. Och när jag misslyckas (för det gör jag), då är det skönt att veta att Jesu kärlek är precis så gränslös som min inte är.

Med hälsningar i Herren