Hur kan jag trösta?

(svar till Carina)

Du har en nära vän som just fått besked om aggressiv cancer. Det finns tydligen inget att göra. Din fråga är: hur tröstar man, när det är ett hopplöst fall? Var finns orden man kan använda?

Jag skulle råda dig till att inte fästa så stor vikt vid orden. Det går inte att hitta några ”förlösande ord” i den här situationen. Närvaron är mycket viktigare. Om du bor i närheten så ta gärna för vana att titta in – på sjukhuset eller i hemmet – en kort stund varje dag. Säg gärna: ”Jag har inte så mycket att säga, men jag vill vara här.” En beröring, en kram kan ge mera tröst än många ord. Och när du går kan du säga: ”Jag ber för dig.”

Vill du ändå försöka få till stånd ett samtal så gör det med öppna frågor som: ”Hur har du det?” ”Hur känns det?” Börjar han då prata om sin cancersjukdom så fråga: ”Men hur känns det inuti?”

Fler tips kan jag nog inte ge. Det går inte att förutsäga vilken vändning ett samtal tar. Men det viktigaste till sist: Förbered varje besök i bön. Då ska Anden lära dig om du ska säga något, och i så fall vad.

Med hälsning i Herren