Om fula ord

Du undrar om Bibeln säger något om svordomar, könsord och andra fula ord.

I andra budet står det: Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn. Bibeln säger alltså tydligt att det är fel att använda Guds namn som kraftuttryck. Att bruka det tanklöst och slarvigt (”Herre Gud!”) är också ett missbruk – Guds namn ska hållas heligt.

Om djävulens namn som kraftuttryck säger Bibeln ingenting. Men man kan tänka likadant här: namnen på onda makter bör inte missbrukas. Att släppa in dem i sitt tal kan vara början till att släppa in dem i sitt liv.

Om att missbruka könsord säger Bibeln heller inget. Däremot sägs det tydligt att vi ska sträva efter renhet på det sexuella området, och att bruka ”fula” könsord smutsar ner.

Du undrar också om användningen av djävulens namn i predikningar och sånger. Det är en helt annan sak. Här är det inte fråga om svordomar eller tanklöst tal. Vi kan använda både Guds och djävulens namn hur mycket som helst, bara vi menar vad vi säger.

Med hälsning i Herren
Staffan Ljungman