Hädelse mot den helige Ande?

Varför förlåter inte Jesus de människor som kallar Den Helige Anden för en demon, när han förlåter tjuvar, massmördare och våldtäktsmän som med mina ögon sett skulle begå så mycket värre brott?

Detta är en bra fråga, det vill säga inte alldeles enkel att svara på. Du syftar på Jesu ord i Matt 12:32: ”All synd och hädelse skall människorna få förlåtelse för, men hädelse mot Anden skall inte förlåtas.” Jesus förtydligar sedan: den som säger något mot honom själv ska bli förlåten, men den som säger något mot Anden ska aldrig förlåtas i tid och evighet.

Enligt Kyrkans lärotradition är synd mot den heliga Anden detsamma som förhärdelse i synden. Alltså att trotsa Guds Ande genom att synda med vett och vilja utan att ångra sig. Då kan man säga så här: Den som är bekymrad över att kanske ha syndat mot den heliga Anden har med bestämdhet inte gjort det. Å andra sidan: Den som verkligen har syndat mot Anden är inte det ringaste bekymrad över den saken.

Tjuvar, mördare och våldtäktsmän kan ångra sig och få förlåtelse. Den som har syndat mot Anden kan per definition inte ångra sig. Skulle hen ångra sig så är det helt enkelt ingen synd mot Anden.

Med hälsning i Herren

Staffan Ljungman