Vad menar Jesus med att vi ska vara som barn?

I en intervju med Oprah sa Michael Jackson att Jesus har sagt att vi ska vara som barn när hon nämnde att han hade ett barnslig look.

Kan det betyda att vi ska ta fram barnet inom oss?  En tolkning jag själv kan göra är att vi ska vara oss själva, eller kanske vara som vår lekfulla version av oss själva, men  jag är nyfiken på fler tolkningar.

Svar:

Varje gång vi döper ett barn läser vi en text: ”Den som inte tar emot Guds rike som ett barn, kommer aldrig dit in” (Mark 10:15) . Vad kan Jesus ha menat med detta undrar du? Vad är det då att bli som ett barn?

Det finns, som du antyder, flera tolkningar man ta fram. Ett är barnens beroendeförhållande till sina föräldrar. Vi står i samma beroendeförhållande till Gud som ett barn gör till sina föräldrar. Vi är Guds barn, helt enkelt.

En annan aspekt när det gäller barn är att barn inte är färdiga. Barn utvecklas ju, växer och mognar. Men vi är inte heller färdiga. Vi får inte börja tänka; att vi inte har mer att lära, att vi har kommit så långt man kan komma, det kommer vi aldrig att göra.

Sen kan det ligga något i det du skriver att barn är mer sig själv, de är naturliga, de har ännu inte lärt sig att förställa sig som vi vuxna.