Vad betyder ”han har ingen makt över mig”?

(Svar till Merit)

Du har fallit i tankar över Jesu ord enligt Joh 14:30 ”Jag säger inte mycket mer till er, ty nu kommer världens härskare. Han har ingen makt över mig.

Orden är ur Jesu avskedstal, det han säger till sina lärjungar strax före lidandet och döden. ”Världens härskare” är en benämning på djävulen. Det är den onda makten som (genom Judas Iskariot, översteprästerna och Pliatus) driver Jesus i döden. Men döden ska inte ha sista ordet. Slutorden i versen lyder ordagrant enligt grundtexten ”i mig har han ingenting”. Eftersom Jesus är utan synd, kan djävulen inte ha några anspråk på honom. Uppståndelsen visar att Jesus är starkare än både djävulen och döden.

Och vi kan också ta åt oss.Djävulen har ingen verklig makt över oss heller, eftersom Jesus har den slutgiltiga makten över honom.

Med hälsning i Herren