2 söndagen i påsktiden, årg 1 - Att bryta sitt bröd

Själva berättade de då vad som hade hänt dem på vägen och hur han hade gett sig till känna för dem genom att bryta brödet.

En högst mänsklig vardagsnära akt på väg till en by utanför Jerusalem, Emmaus, hade fått himlen att öppna sig.

Då öppnades deras ögon…Brann inte våra hjärtan??

Jesus, med ny kropp efter uppståndelsen, kändes igen vid brödsbrytelsen. Denna akt blev så viktig att den stod för sig själv som tecken för församlingen: apostlarnas undervisning, den inbördes hjälpen, bönerna och brödsbrytelsen.

Begreppet betyder nattvardsfirande, men också ”att dela med sig”. Det som vi fått, som är vitalt för våra liv, dagens bröd eller Livets bröd, ska vi inte behålla för oss själva. Delande är helande. Franciskusbönen säger: ”Det är genom att ge som man får, genom att glömma sig själv finner man sig själv.” Han som böjde sig ner för att tvätta sina vänners fötter fortsätter i samma attityd efter uppståndelsen. Han är densamme igår, idag och i evighet. Vi ska likna honom oföränderligt och pålitligt i relation till våra närmaste, våra grannar, kollegor, ja, alla som kommer i vår väg.

Peter Artman