Måndag: Kristen bön

Gör inte som de [hedningarna], ty er Fader vet vad ni
behöver redan innan ni har bett honom om det.

Matteus 6:8

Skälet till varför kristna inte ska be som hedningarna är att vi tror på den levande, sanne Guden. Vi ska inte göra som de, eftersom vi inte ska tänka som de. Tvärtom: ”...er Fader vet vad ni behöver redan innan ni har bett honom om det.” Han är varken ovetande om våra behov eller ovillig att fylla dem. Varför ska vi då be? Vad är bönens syfte? Låt Calvin besvara våra frågor med sin sedvanliga tydlighet:

De troende ber inte i syfte att upplysa Gud om saker som han inte känner till eller för att påminna honom om att göra sin plikt eller för att mana på honom som vore han motvillig. Nej, tvärtom ber de för att väcka sig själva till att söka honom, för att träna upp sin tro genom att meditera över hans löften och för att lämna ifrån sig allt som oroar genom att hälla dem i hans famn – med andra ord för att på så vis förkunna att endast på hans hjälp hoppas de med förväntan på allt gott, både för sin egen del och för andras.

Om fariséernas böner var hycklande och hedningarnas mekaniska – då måste den kristnes vara äkta i sin bön: uppriktig i motsats till hycklande och närvarande i motsats till mekaniska.
Jesus gav oss den bön som kallas ”Fader vår” som ett mönster för äkta kristen bön, enligt Matteus som ett mönster att ta efter (”Så skall ni be” [Matt 6:9]); enligt Lukas som en användbar form (”När ni ber skall ni säga...” [Luk 11:2]). Vi kan sålunda bruka bönen på båda sätten.

Jesus lärde oss att tala till Gud som ”vår Fader, du som är himlen” (Matt 6:9).
Detta tyder för det första på att han är personlig. Må så vara att hans person är, enligt C. S. Lewis berömda formulering, ”bortom personlighet”, men han är förvisso inte mindre än det.
För det andra är han kärleksfull. Han är inte en sådan far som vi ibland hör talas om – diktator, playboy, fyllbult – utan den idealiske fadern i sin kärlek till barnen.
För det tredje är han mäktig. Det som hans kärlek vill blir möjligt genom hans makt. Vi gör alltid klokt i att, innan vi ber, stanna upp och tänka efter vem han är som vi kommer inför.

Läs vidare: Matteus 6:7-13

GENOM BIBELN DAG FÖR DAG - Utgiven på Bornelings Förlag