15 e Tref - Inte antingen - eller

Luk 10:38-42.

Inte antingen — eller utan prioritering.
Ibland kan det kännas som om Marta och Maria ställs emot varandra. Det som Maria gör är det finaste och det Marta uträttar är inte så värdefullt. Drar man ut detta hamnar man i ett sätt att dela upp tillvaron som påminner om gnosticism. Biblisk tro har alltid framhållit att allt i Skapelsen är lika fint och ingen syssla står över den andra.

När jag växte upp träffade jag på två kvinnor, där den ena var lärare och den andra skötte de bådas hemsysslor. Ingen av dom kunde byta med den andra. Bådas arbeten var viktiga och nödvändiga. Och båda två hämtade sin kraft från gudstjänst och Bibel.

Berättelsen om Marta och Maria handlar inte om ett antingen — eller utan om prioritering. Vad man än sysslar med och vilket yrke man än har kallats till gäller det enligt Jesus, att först söka Guds rike. Att ta vara på tillfällen att bli stilla inför Jesus.

I sina exempel spetsar Jesus ofta till handlingen för att visa på det viktiga han vill säga denna gång. Och då får Marias lyssnande till Jesus bli det goda exemplet. För oss jäktade nutidsmänniskor är detta särskilt viktigt. Vi behöver ge tid och rum för andakt, gudstjänst och att fördjupa oss i bibeln. De här sakerna går det ju inte att stressa sig igenom. Någon gjorde så, att han först av allt skrev in andakt och gudstjänstbesök i sin almanacka, när en ny månad stod för dörren. De tiderna var sedan heliga och blev ett konkret exempel på att "först söka Guds rike och hans rättfärdighet."

Inte antingen - eller utan prioritering. Prioritering är ju något aktivt, som man själv måste ta tag i. Om inte, prioriterar förhållandena jag lever i åt mig. Och de har alltid en tendens att fylla på med allt möjligt, som man själv vid en hastig blick anser vara helt nödvändigt. Men är det så? Nog borde vi då och då sätta oss ner och verkligen se över hela situationen. Visst finns det mycket, som går att plocka undan. För det är ju inte meningen, att jag skall prioritera umgängestiden med Gud och vad den för med sig som en tyngd ovanpå allt annat. Då fungerar det inte.

Låt oss därför börja med Jesus och sedan får det andra sin rätta plats. Det låter kanske omöjligt men vilken spännande och uppbygglig utmaning att ta tag i.

Svante Enander