21 e. Tref. 1 årg. SAMHÄLLSANSVAR

Kan även motståndare till Jesus säga något gott om honom? Ja, det får vi faktiskt ett svar på när vi läser evangelietexten för denna söndag, som har tema ”Samhällsansvar”. Du finner texten i Matt 22:15-22.  Det börjar med att några fariséer (Markus säger också tillsammans med några ”herodianer”, kungatroget högre prästerskap) kommer till Jesus i ett försök att snärja Jesus med något som han säger. Deras avsikt är ond. De vet, att Jesus har ett starkt stöd bland det vanliga folket men om han skulle säga något obetänksamt mot de högre makthavarna i samhället, så kanske de skulle få fast honom.

De börjar med att smickra: ”Mästare, vi vet att du är uppriktig och verkligen lär oss Guds väg. Du faller inte undan för någon och ser inte till personen”. Denna söndag tänker jag, att vi som Jesu lärjungar i vår tid och vårt samhälle kan ta till oss det smickret, för allt det som de sade var ju sant: Jesus var- och är – ärlig och uppriktig, ger rätt undervisning om Gud, ”tar inte parti för någon utan behandlar alla lika”. (Folkbibeln). Så ska även en Jesu lärjunge år 2021 och i sitt samhälle, sitt umgänge med andra människor, vara.

Så vi tar till oss det falska smickret och säger:

VI SKA I ALLT VARA UPPRIKTIGA OCH ÄRLIGA.

En sådan människa berskrivs i Malaki 2:6: ”I frid och uppriktighet vandrade han med mig (Gud) och han omvände många från deras missgärningar”. Vi bygger på med några ord ur Ordspråksboken: ”Låt dina ögon se rakt fram, rikta din blick rakt framför dig. ..Vik inte av åt höger eller vänster, håll din fot borta från det onda”. (Ordspr. 4:25,27)

En amerikansk president fick som ung med sig ut i livet följande råd av sin mor: ”Förtrösta på Gud och var den du är”. Det var en god mor – och det var ett gott råd.

VI SKA I ALLT FÖRSÖKA VARA SANNA

Råd från Ordspråksboken igen: Genom de ärligas välsignelse upphöjs en stad, genom de gudlösas mun rivs den ner2. (4:11)

När vi förr signerade vår självdeklaration så gjorde vi det på ”heder och samvete” för att just bevara vår heder och vårt samvete.  Vi ska vara sanna i det vi säger och gör. Är vi inte det så tar samhället skada. I det Tanzania, där jag lever nu, är tyvärr korruption en dagligvara. Många ljuger för att få åt sig pengar. Man håller inte löften, fast man heligt och dyrt lovat.  Filmstjärnan Sophia Loren har sagt något klokt: ”Jag är så glömsk, så jag skulle inte komma ihåg det jag ljög. Så då är det bäst att hålla sig till sanningen”.

VI SKA BEHANDLA ALLA MÄNNISKOR LIKA

Vi ska alltså inte ta emot emot ekonomiska fördelar eller mutor för att sänka en medmänniska. ”Den som ökar sin förmögenhet genom ocker och räntor samlar åt en som förbarmar sig över de fattiga”. (28:8)

För några veckor sedan mötte jag en f.d. polis, som självmant lämnat polisyrket här i Tanzania, därför att hennes kollegor var så korrupta.  Det hade ofta hänt, sa hon, att poliser vittnat falskt efter att ha fått mutor  för att få en människa  fängslad.

Så tack ni falska smickrare för det ni sa till Jesus och om Jesus, för det var så sant: Jesus var  uppriktig, sann, opartisk och lärde oss rätt om Guds väg. Så skulle också vi vara. Då skulle vi få ett bättre samhälle. Då skulle kejsare – och Gud- vara glada.

Carl-Erik Sahlberg