Hjälp att bli kristen?

Du är en tjej på 17 år som ”tror” att du vill vara kristen. Du älskar fantasy-böcker och undrar om det är någon motsättning mellan dem och den kristna tron. Dessutom säger du att det är svårt att leva som kristen: läsa Bibeln, gå i kyrkan, be böner. Hur gör man? undrar du.

Katarina, det första är att Gud älskar dig mer än du kan tro. Titta, säger han, och visar på den korsfäste Jesus – SÅ mycket älskar jag dig! Det är alltid där det börjar. Att bli kristen är att ta emot Guds kärlek.

Sen är det allt det där med vad man inte får göra och vad man måste göra. Inte är det fel att älska fantasy-böcker. Det finns kristna sådana också, t ex Narnia-serien av CS Lewis. Själv kan jag inte låta bli att läsa Harry Potter…

Det är jättebra att ”läsa Bibeln, gå i kyrkan, be böner”. Men det är som sagt inte där det börjar. Du behöver inte göra sånt för att bli ”godkänd” som kristen. Men om du upptäcker Guds kärlek till dig, så kan det hända att du faktiskt vill göra detta som ett svar till honom.

”Hur gör man?” Den enklaste inkörsporten är bönen. Den är ett möte med Gud inom dig själv. Du behöver inte ”be böner” som du har lärt dig. Du behöver bara prata med Gud inom dig, precis som om du skrev dagbok. Säg bara ”Käre Gud” i stället för ”Kära dagbok”. Och våga tro att han lyssnar. Och när du har bett ett tag, så vill du kanske inte bara prata och lyssna utan också se honom och smaka honom. Och då kan du komma till kyrkan och gå till nattvarden.

Försök bara inte vänta tills du ”begriper” Gud. Han är ett mysterium – som ”fantasy”, fast verklig! Det handlar inte om att begripa, utan om att bli gripen.

Med hälsning i Herren

Lästips: Nyfikenhetsskolan av Bengt Pleijel (Många frågor angående kristen tro besvaras där)