Att komma tillbaka till Gud

Tack för Din fråga. Egentligen är det två frågor Du har.

Den ena är denna: Kan en människa som tror på Jesus komma bort?
Den andra är denna: Får den som gått bort komma hem igen?

Jag tar dem en i sänder.
När vi har kommit till tro på Jesus är vi rättfärdiga och frälsta i Honom. Men vi ska akta oss för att bli ”säkra” i sinnet. Aposteln Paulus tar upp detta i 1 Kor 10:1-13. Där pekar han på hur det var för Guds folk som befriats ur Egypten. De var räddade – men många av dem föll i öknen. Därför säger aposteln: Den som menar sig stå, skall se till att han inte faller (v.12). Vi behöver hela tiden ta till oss Guds Ord. Vi behöver vaka och be, dag för dag tills vi är framme vid målet.

Så till den andra frågan.
Om det händer att en människa kommit bort, söker Herren henne. Såsom en herde letar efter sitt bortkomna får, söker Herren sitt bortkomna barn (Luk.15:1-7). Och när en människa som varit borta vänder om, blir det glädje i himmelen (Luk.15:11-32)

Det som Du känner för Din pappa är en nöd som Gud har lagt på Ditt hjärta. Därför skall Du fortsätta att be för honom och hålla fast vid att Gud vill att han ska komma tillbaka, ja Gud är långt mer angelägen om detta än Du är. Så Du kan be om detta med stor frimodighet!

Med hälsning i Kristus