Frågor om kristendomens heliga skrift

Jag har förstått att bibelnär kristendomens heliga skrift. Men hur kommer det sig att det är en helig skrift, vad gör den till det? Har bibeln alltid representerat kristendomens heliga skrift? Och har judendomens, islams och kristendomens heliga skifter någonting gemensamt?

Det som gör bibeln till helig skrift är att den är inspirerad av den Helige Ande. Det är visserligen vanliga människor som har skrivit men det har skett på uppdrag av Gud. I 2 Tim 3:16 står det att  varje bok i skriften är inspirerad av Gud. Biblen är alltså i första hand Guds Ord och de är därför den kallas helig.

Att författarna varit inspirerade av Gud ska inte tolkas som att de varit passiva skrivare som skrivit ner allt på diktamen. Författarnas olika ordförråd och temperament lyser igenom.  Jag skulle vilja säga att bibeln är till 100% människors ord samtidigt som de till 100% är Guds ord.

Det vi kristna kallar gamla testamentet har vi gemensamt med judarna. Nya testamentet har Jesu apostlar som ursprung, antingen som de direkta författarna eller att de har godkänt skrifterna. Det var en process som pågick ett par hundra år innan bibeln blev slutligt fixerad av kyrkan. Och det som avgjorde om en skrift fick ingå var om de hade apostoliskt ursprung.

Islam har också Gamla och Nya testamentet bland sina heliga skrifter men den viktigaste för dem är koranen.

Tobias Bäckström