Vad menar Bibeln med "rättfärdig"?

(Svar till Arne)

Arne!
Det är en stor fråga Du kommer med. Jag kan här bara ställa fram huvudsakerna.

1. Gud är rättfärdig. I Gamla testamentet visar det sig främst däri att han är trofast i det förbund som han ingått med folket, trogen sina löften, trofast i godhet och kärlek. Ps.89:15.
Samtidigt är Gud rättfärdig som hela världens domare. Detta åberopar Abraham när han ber för Sodom. 1 Mos.18:25

2. Det talas om rättfärdiga människor, t. ex Abraham, 1 Mos. 15:6. Det betyder att de är trogna i förbundet med Herren. De vänder sig till Herren med bön om hjälp och nåd. Men det betyder inte att de är etiskt fullkomliga. De vet att de är syndare och ber om förlåtelse. De söker nåd hos Herren. Ps. 34:16-21; Ps.143:1-2.

3. Egendomsfolket bröt förbundet som Herren ingått med dem. De avföll och kom i nöd, omvände sig och blev räddade men avföll på nytt. Till sist får de genom profeterna höra att Herren skall låta domen komma över dem: De skall bli bortförda till främmande land. Och detta skedde. I denna historia står egendomsfolket som representanter för oss alla. Vi människor förmår inte vara rättfärdiga ”en nersölad dräkt är all vår rättfärdighet” Jes. 64:6. Därför är vi inför Gud – som är rättfärdig i sina domar – värda att bli dömda.

4. Men Gud har gjort något oväntat. Han har själv kommit hit. Guds Son har blivit människa. Och han – Jesus Kristus – är rättfärdig. Han är helt igenom ren och rättfärdig. Han blev frestad men föll inte, han var lydig mot Fadern till slutet. Han – som är rättfärdig - har offrat sig för oss, han har dött i vårt ställe. 1 Pet.3:18; 2 Kor.5:21.

5. När vi tror på Jesus blir vi rättfärdiga i honom. Detta ställer aposteln Paulus fram i början av Romarbrevet. I första och andra kapitlet visar han att vi alla har kommit bort från Gud. I tredje kapitlet för han det vidare: vi står alla med skuld inför Gud (3:9-20). Men Gud har funnit på en utväg att rädda os undan domen och göra oss rättfärdiga. Jesus har sonat våra synder. Så gör Gud två saker på en gång: Han visar att han är rättfärdig och gör oss rättfärdiga när vi tror på Jesus! Rom. 3:26

6. När vi tror på Jesus och blir rättfärdiga i honom är vi också kallade att leva och handla som rättfärdiga, att likna Kristus. 1 Joh. 3:7

Detta är huvudsakerna. Och som Du ser mynnar det ut i ett erbjudande till oss, att komma till Jesus, ta emot den rättfärdighet som han skaffat åt oss och så bli rättfärdiga i honom.

Med goda hälsningar i Kristus