Påskdagen - Men nu har Kristus uppstått !

Många tror att Jesus är en myt. Det är han inte! Det finns faktiskt flera starka bevis för att Jesus har levat på jorden och att han verkligen uppstod från de döda.

Finns det några bevis för att Jesus har levat på jorden?
Att Jesus har levat tvivlar knappast någon forskare på. Det finns många historiska bevis för det:

* Det finns ingen bok från antiken utom Bibeln,av vilken man har så många gamla handskrifter, som styrker dess identitet - närmare 25000!

* Även icke-kristna historiska källor finns, i vilka Jesus nämns, t ex av Josefus (f 37 e Kr) eller Tacitus (ca 100 e Kr)

Finns det några bevis för att Jesus har uppstått från de döda?
Jesu uppståndelse styrks även den av flera bevis. Frank Morison, en engelsk advokat, beslöt sig för att skriva en bok i vilken han ville bevisa att uppståndelsen inte kunde ha skett. Men när han hade studerat alla fakta blev han så övertygad att han i stället kallade sin bok: 'Who moved the stone?' I den visar han att uppståndelsen har skett!

Sydstatsgeneralen Lewis Wallace blev av sina vänner ombedd att skriva en liknande bok. Även han blev övertygad att Jesus verkligen har uppstått och resultatet blev den stora klassikern 'Ben Hur'.

Vilka är då bevisen?

1. Graven var tom!
Kvinnorna konstaterade det med bestörtning när de kom dit tidigt i gryningen. De trodde att Jesu fiender hade fört bort kroppen.

Lärjungarna upptäckte samma sak när de sprang dit för att kontrollera kvinnornas uppgifter.

Vaktsoldaterna utanför graven berättade detsamma för de judiska ledarna.

De judiska ledarna mutade soldaterna att säga att lärjungarna hade stulit kroppen medan de sov. - Att somna på sin post kunde visserligen leda till dödsstraff, men detta skulle de inte behöva oroa sig för.

Här uppstår tre frågor:
Om Jesus inte hade uppstått, var var kroppen någonstans? Hade de judiska ledarna rövat bort den? I så fall varför? Varför visar de då inte upp kroppen för att förhindra att lärjungarna säger att Jesus är uppstånden?

Var Jesus bara skendöd? Vaknade han upp i graven och rullade undan den ca ett ton tunga stenen? En man som utstått romersk gissling dog ofta. Soldaterna vid korset stack dessutom upp hans sida för att konstatera att han verkligen var död. De var experter på detta. Ingen kan utstå gissling och korsfästelse samt överleva och sedan visa sig som en uppstånden och segrande Messias!

Hade lärjungarna rövat bort kroppen? Alla lärjungarna utom Johannes (som dock blev landsförvisad) dog martyrdöden för sin tro! Några blev korsfästa, någon halshuggen, någon hudflängd osv. De dog en smärtsam död för att de envist höll fast vid att de mött den uppståndne Herren. De hade bara behövt avsäga sig sin tro, så hade de sluppit undan och fått leva. En dåre kan ge sitt liv för en lögn. Men elva fullt friska män ur olika samhällsklasser skulle knappast göra det.

2. Mer än femhundra personer såg och talade med den uppståndne.
De levde fortfarande och kunde vittna om detta när evangelierna skrevs ned. Upplevelsen var så stark att alla var beredda att ge sitt liv för sin övertygelse.

3 Kristendomens snabba spridning.
Efter trehundra år fanns kristna församlingar över nästa hela Europa. De hade kommit till tro för att människor vittnade om att Jesus var uppstånden.

Det allra viktigaste beviset för Jesu uppståndelse är när kristna människor, lärda och olärda och ur alla samhällsklasser, under 2000 år personligen har upplevt att de har mött Jesus då de kom till tro.

Men om Kristus inte har uppstått, då är er tro meningslös och ni är ännu kvar i era synder. Då är också de som har avlidit i tron på Kristus förlorade. Gäller vårt hopp till Kristus bara detta livet, då är vi de mest ömkansvärda bland människor.
  Men nu har Kristus uppstått (1 Kor 15:17-20)

Lars Fröjmark
kyrkoherde em i Glimåkra