18 e Tref - Vad drängen fann

Den fattige drängen slet för en usel lön hos den rike godsägaren. Han var alltid mån om att göra ett gott arbete trots dåliga villkor. Den här dagen arbetade han på den åker som låg närmast hans lilla torp där hans fru och åtta barn bodde i två små rum. Bäst som han plöjde stötte plogen mot något hårt. Han tog en spade och grävde efter en stund fram en kista. Han lyckades slå sönder låset med spaden och öppnade kistan. Kistan var fylld till brädden med guldmynt, smycken och andra vackra föremål av guld och silver. Drängen förstod att han stött på en förmögenhet. Nu hamnade han i ett svårt dilemma för han kunde ju inte bara ta med sig kistan hem eftersom åkern och således även kistan tillhörde godsägaren.
   Då fick han en idé. Han grävde omsorgsfullt ner kistan igen och plöjde färdigt åkern. På kvällen berättade han för sin fru om sitt fynd. De räknade ut att om de sålde allt de ägde utom huset kunde de köpa åkern för pengarna. Redan nästa dag gjorde de slag i saken, sålde allt och köpte åkern.
   Kan du föreställa dig vilken glädje de upplevde när skatten hade blivit deras. Deras liv förändrades på en enda dag från ett liv i slaveri under godsägaren till ett liv i frihet. Från ett liv i fattigdom till ett liv i överflöd.

Jesus säger att himmelriket liknar en sådan skatt. När någon finner den är han villig att offra allt, till och med sitt liv för att få del av den.
   När kulturrevolutionen i Kina var över 1969, återöppnades en av de många stängda kyrkorna i Shanghai. David Wang, en kinesisk pastor från Hong Kong, var där och ville delta i en av de första gudstjänsterna. Men, berättar han, det gick inte att komma fram till kyrkan. Människor stod tätt packade mellan husväggarna hela gatan fram. Han skulle överhuvudtaget inte ha kunnat komma dit om inte två poliser att trängt sig före och bokstavligen knuffat honom igenom folkhopen och in i den totalt fullsatta kyrkan.
   När han satt där förundrade han sig särskilt över två unga kinesiska flickor som stod tillsammans med de andra och sjöng lovsånger med lyfta händer. Efter gudstjänsten närmade han sig dem diskret och frågade hur de vågade bekänna sin tro på Jesus så öppet i Kina.
– Har ni inte sett hur de kristna blivit förföljda, misshandlade och dödade på grund av sin tro? undrade han.
– Jo, sade flickorna, det har vi sett, men vi har också sett hur de dog. De var fyllda av fullkomlig frid, glädje och harmoni. Det har gjort ett så stort intryck på oss att vi vill leva för den Kristus de gav sitt liv för!

De hade funnit skatten! Om du har funnit den också, vet du vad jag talar om. Om inte, så rekommenderar jag dig att söka efter den! Jesus har lovat att du skall finna den om du söker av ett uppriktigt hjärta! Så här säger han: Be, så skall ni få. Sök, så skall ni finna. Bulta, så skall dörren öppnas. Ty den som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar skall dörren öppnas. När du har funnit skatten kommer även du att vara villig att sälja allt för att vinna den!

Matteus evangelium 7:7-8 och 13:44-46

Lars Fröjmark