21 e Tref - Omvänd till tjänst

. Matt 12:15–21

Denna söndag handlar om samhällsansvar. Du som har läst texten hos Matteus undrar kanske: ”Vad har detta med samhällsansvar att göra?” Det är en berättigad fråga. Tonvikten i de här verserna ligger på vem Jesus är och vad han gör som Guds lidande tjänare.

Många människor på Jesu tid önskade ju, att mannen från Nasaret skulle framträda som en politisk revolutionär och driva ut den romerska ockupationsmakten. Själv ser han sig som en frälsare från synd och död för enskilda människor.

När staten och samhället kommer på tal, framhåller han kort och gott, att man skall ge kejsaren vad honom tillkommer och Gud det som tillhör honom, Matt 22:21. Sedan hör det naturligtvis till förvaltarskapet att som medmänniska hjälpa till positivt i samhällsbygget. Men apostlarna kommer med ett utropstecken, när deras möjligheter att vittna utåt blir beskuren: ”Man måste lyda Gud mer än människor.” Apg 5:27.

På ett djupare plan blir frälsningsverket ändå av stor betydelse i samhället. Människor som lever omvända av Jesus och vill låta sin tro omsättas i gärningar smittas ju av sin Mästare.

Det viktiga blir utifrån dagens text:

1. Att hjälpa andra och inte lysa själv.

2. Att inte träta och väsnas.

3. Att ta sig an den som misströstar och håller på att ge upp.

4. Att ge medmänniskor hopp.

5 Att peka på honom som kan föra rätten till seger och en dag skall det ske fullkomligt.

När vi tänker efter är det kanske i detta helgelsearbete hos enskilda människor som samhällsbygget har sin grund. Är det inte innehållet i just dessa fem punkter som efterfrågas, fast man inte vänder sig till kyrka och tro i första hand för att få hjälp. På den punkten finns en märklig skygghet, ja nästan fobi. Men en och annan suck hörs ljudligt: ”Tänk om det vore så, tänk om vi hade mera av detta, då skulle vi slippa mycket elände.”

Låt oss därför arbeta vidare på frälsningen med ”fruktan och bävan” i frimodighet, glädje och hopp!