Midsommardagen Årg1 - Skapelsens skapare

Midsommardagen – 1 Mos 1:1-13  -    Skapelsens skapare.

Mitt arbetsbord är placerat lite snett i rummet på andra våningen i vårt hus. Därför kan jag bara kasta en hastig blick åt vänster och har då den underbaraste utsikt över några hus med trädgårdar, gröna skogsdungar, böljande strandängar, en bit av en fjord mellan fastlandet och Orust och så mitt i bilden tornet på Åh stiftsgårds kyrka. Om jag går ner och ut i trädgården och plockar ett enda litet blad från en av de prunkande växterna, har jag ett koncentrat av den större härligheten mellan mina fingrar. Lika fantastiskt, lika märkligt, lika mycket av ett under.

Förundran.

Jag tror vi skall börja där på Midsommardagen. I den förundran vi alltför sällan tillåter oss att blomma ut. Ett konstgjort blad kan man förklara, ett blad från trädgården är man förstummad inför. – Funderingar kring alltings tillblivelse handlar så mycket om evolution, big bang, skapelse på 6 x 24 timmar eller slump. – Låt oss i stället börja i förundran. Då blir vi öppna och ödmjuka. Kanske att det ändå inte är bara rationellt. Kanske det finns någon där bakom, som gett liv och mening åt allting.

Möte.

Kyrkan mitt i skapelsens härlighet sänder inte bara ut en vacker klang över bygden, den inbjuder till ett möte med Gud, som blir en mottagare av vår förundran. Gud blir också ett du att samtala med om de svåra frågorna. Och när vi får en personlig relation, då blir det riktigt spännande. Han ger en mening åt hela härligheten. Och visar sig vara skapelsens skapare.

Detaljer

Hur det gick till i detalj, det försöker våra duktiga forskare att komma fram till. En del resultat har nåtts men mycket återstår, kanske vi inte får reda på allt innan Jesus kommer tillbaka. I så fall får vi nöja oss med det. Det viktigaste är ju redan känt, att skapelsen har en skapare.

Svante Enander