2 söndagen e trettondedagen, årg 1 - Maria visar vägen

Maria visar vägen.

Joh 2:1-11

Maria har varit med och satt sin prägel på många händelser under Advent, Jul och Trettondehelgerna. I dag på 2:a söndagen efter Trettondedagen mäter vi henne vid bröllopet i Kana. Hon nämns före Jesus och hans lärjungar, troligen var det en bekant eller släkting till henne som vigdes. Kana låg bara en och en halv mil från Nasaret. – Det är fest, många var bjudna, firandet kunde hålla på  i sju upp till fjorton dagar. Då behövdes mängder av mat och dryck. Festen var djupast sett en avglans av den himmelska härligheten. Mycket av detta hade man inte i vardagen.

När det blir problem, vinet tar slut, rycker Maria in och visar vägen. on vänder sig tilHoHHHon vänder sig till sin son, som nu har blivit vuxen. Deras samtal och de åtgärder som följer lär oss mycket om hur man gör och vad som blir, när någon vänder sig till Jesus.

Först en kort bön. ”De har inget vin!” Bättre än så kan inga böner formuleras, vad de än handlar om. Vi vill ju ofta beskriva saker och ting omständigt, som om Jesus inte redan visste vad det handlar om. Och ibland går bönen över i rena förklaringar om vad Gud ska svara och hur vi har tänkt att det skall bli sedan. De många orden kan också få oss att inte bli stilla i väntan och lyssnande efter Jesu svar. Maria lämnar helt åt Jesus att svara, för det är bara han som skall göra det och göra det på sitt sätt. ”De har inget vin!” ”Jag är orolig.” ”Jag har burit mig illa åt mot honom.” Vad skall jag välja?” o s v. Detta är starka böner, Mariaböner.

För det andra ett omilt svar.  Maria får ett minst sagt avvisande svar: ”Låt mig vara kvinna. Min stund har inte kommit än.” Om vi hade fått ett så´nt svar, hade vi väl tänkt, att antingen vill han inte eller troligare, han kan inte. – Maria tänker djupare. Nu är Jesus inte längre min lille gosse hemma i Nasaret utan verkar som den utlovade ”Högstes son” bland människor. För Jesu svar, det vet vi ju nu, som har facit, det syftar på hans avgörande ingripande i världen genom försoningsdöden på korset.

För det tredje en glimt under tiden. I väntan på det avgörande är Jesus inte overksam. Inte minst evangelisten Johannes visar oss på flera tecken på den himmelska härlighet, som Jesus uppenbarar. Återigen visar Maria vägen. Hon säger lugnt till tjänstefolket :”Gör det han säger åt er!” Och de gör det. De följer Jesus ord till punkt och pricka. Och då händer det saker, ”Jesus uppenbarar sin härlighet och hans lärjungar tror på honom.”

Maria visar vägen till himmelsk härlighet. Rakt fram till Jesus. Kanske inte alltid den väg vi tänkt, men alltid i trohet mot hans ord och löften.

Svante Enander