Palmsöndagen - Markus - Vägen till korset

Palmsöndagen Vägen till korset Mark 11:1-11

Han gläder sig inte åt stridshästars kraft och soldaters snabba steg. Nej, Herren älskar de gudfruktiga, dem som hoppas på hans nåd. (Psalm 148:10-11)

Jesus rider in i Jerusalem. På första dagen i det vi kallar stilla veckan. En vecka som var allt annat än stilla. Det liknar ett triumftåg som sker helt öppet i offentlighetens ljus. Han rider på en åsna till folkets jubel. Sakarjas profetia uppfylls här.

Se, din konung kommer till dig. Rättfärdig är han, seger är honom given. I ringhet kommer han, ridande på en åsna, på en ung åsnehingst. (Sak 9:9)

Här visar Gud sin makt:
Jesus rider på en åsna som lät sig hämtas i en by på Olivbergets östra sluttning. Åsnan var bunden när två lärjungar löste den. Till ägaren sa man bara att Herren behöver den och ägaren lät åsnan gå. Kanske hade Jesus förvarnat ägaren? Lärjungarna ledde åsnan till Jesus. Gud hade bruk för en åsna. Värt att begrunda. Åsnans enda uppgift var att bära Jesus. Jesus utförde själva uppdraget i Jerusalem, inte åsnan. Åsnans uppdrag var avklarat när Jesus var framburen. Det hela var noga planerat. Jesus har koll på läget. Och han visste vad som väntade. Ändå fullbordas intåget i offentlighetens ljus. Han smög inte in i skydd av nattens mörker. Han kom inte heller med en stridshäst och beväpnade styrkor. Han kommer buren på en åsna och med ett gäng vittnen och ett lovsångsteam! Så gestaltas Guds intåg i världen.

Vi gör bäst i att likna en åsna. Åsnan är flitig, anspråkslös och envis. Och Ja, Herren har bruk för dig.

Men, alla jublar inte. Bara några dagar senare kommer folket ropa: korsfäst honom!

/ Lars Sahlin