18 e Tref - Viljan - Kravet - Möjligheten

Markus 10:17-27
Viljan - Kravet - Möjligheten

Visst sugs man direkt in i den här texten. Så här är det ju. Alltsammans har jag upplevt, från början till slutet.

Viljan. Vem vill inte ha evigt liv? Man kanske inte uttrycker sig precis så. Man säger "en ljus framtid" eller "bestående lycka" eller "det kan ju inte vara slut bara med de här åren på jorden" eller "hur är det med det eviga livet?" eller "han som var så god måste väl komma till himlen" eller "jag har hört om det där, hur blir det egentligen?" eller helt enkelt som i texten: "Vad skall jag göra för att få evigt liv?" Kanske man söker sig ut åt olika håll för att få svar. Någon lockas av , att människan skulle gå in i ett evigt kretslopp eller kanske återfödas i någon annan varelse. En annan tänker sig, att personligheten går upp i alltet och finns, diffust hur och var. Men sen finns ju också de, som räknar med himmelen och ett evigt liv hos Gud. Dit vill man. Och nu bränner frågan: "Vad skall jag göra för att vinna evigt liv?"

Kravet. Jesu svar känns nästan lite oartigt, inte direkt inbjudande. Men som alltid är Mästaren ärlig och rak. Med sitt tal om godhet och uppräkning av budord, som leder in på försvaret hos frågaren med att han varit rättskaffens rakt igenom, pekar Jesus rakt ner i mannens personlighet. Där finns tillkortakommanden som ingen, aldrig så fin fasad, kan dölja. Girigheten. Detta mänsklighetens gissel. Mörk i synen och bedrövad, gick frågeställaren bort.

Denna söndag blir det utrymme för mycken självrannsakan. Var finns min ömma punkt? Vad döljer jag genom att försöka framstå som rättskaffens i allt och därmed i egna ögon rättfärdig inför Gud. Plågsamt är detta men nödvändigt. Och loppet är definitivt inte kört.

Möjligheten. Möjligheten till evigt liv finns inte hos oss själva. Som det står i sv. ps. 230 v. 2: "Om jag strävar aldrig så, räcker ej min kraft ändå till att lyda helt din lag." Alltid finns det något, som den onde frestar mig till fall på. Och min duktighet på, vore det så de flesta andra områden, är ett till intet förpliktande kamouflage, än mindre till att ställa allt till rätta.

Men det finns, tack och lov, en annan möjlighet. Den ende gode, Gud. För honom är det inte ens omöjligt, att göra en hycklare och syndare som jag rättfärdig. "Ty för Gud är allting möjligt." Korset. Syndabekännelsen. Avlösningen i bikten eller i gudstjänsten. Där finns möjligheten. "Han fullgjorde vad vi borde och blev vår rättfärdighet." Sv.ps. 147:2.

Svante Enander