Ska man be till den heliga Anden?

Du har läst i böcker att man kan be till den heliga Anden. Det måste vara riktigt, eftersom Anden är Gud lika mycket som Fadern och Sonen. Det finns böner bevarade från Kyrkans allra äldsta tid där man åkallar Guds Ande.

Det är också sant som du har hört, att när man får bättre kontakt med Anden så kommer man närmare Jesus. Andens främsta uppgift är nämligen att 'förhärliga Jesus' (Joh.16:14). När Anden gör det, kommer det liv och kraft och värme i vår tro.

Jag tror att man kan rikta sin bön ibland till Fadern, ibland till Sonen och ibland till Anden. Jag är inte ens säker på att man alltid behöver ha absolut klart för sig vilken av dem man tilltalar - det hör till Guds barns frihet. Men för mig är det normala att jag ber till Fadern genom Sonen i Anden. Jesus har ju sagt att vad vi ber om till Fadern i hans namn, det ska vi få (Joh.16:23). Därför ber jag nästan alltid 'i Jesu namn'. Men samtidigt vet jag att ingen kan säga 'Jesus är Herre' om han inte är fylld av den heliga Anden (1.Kor.12:3).

Kyrkans nattvardsbön ger ett mönster. Där ber vi till Fadern att han ska sända Anden så att brödet och vinet blir Sonen. Tänk vilken rikedom att hela Guds Treenighet blir indragen i vår bön!

Med hälsningar i Herren

Staffan Ljungman