Den gode herden och fåren

Jag undrar vad Johannes vill ha sagt med texten 10:1-21 "Den gode herden och fåren"? Vad är det han vill understryka med Jesus och hans verk?

Svar:

Jesus är den gode herden och kyrkan är fåren i hans hjord. Den gode herden sätter fårens bästa före allt annat, till och med före sitt eget liv. Till skillnad från lejda herdar som bara tänker på sitt eget bästa.

Den här texten är främst riktad till alla präster och pastorer, kyrkans ledare. Har de den gode herden som förebild eller är de falska herdar?

Mindre uppmärksammad är Jesus bild av sig själv som grinden in till fåren. De som inte går in genom grinden är en tjuv och en rövare. En rätt herde går alltså in genom den dörr som heter Kristus. Han skall vara kallad av honom och sätt honom i centrum och hålla sig till hans ord.

Tobias Bäckström