Onsdag: Döden är besegrad

Kristus Jesus...har utplånat döden och dragit liv och
oförgänglighet fram i ljuset genom evangeliet.

2 Timotheosbrevet 1:10

Det mest fantastiska av samtliga kristna anspråk är att Jesus Kristus har uppstått från de döda. Den tanken tänjer vår tro till det yttersta. Människan har på alla upptänkliga sätt försökt att såväl trotsa som förneka dödens existens. Men endast Kristus har påstått sig ha utplånat den, det vill säga dels besegrat den i sitt eget liv och dels berövat den dess makt över andras.

I vår tid, åtminstone i västvärlden, har ingen exemplifierat människans rädsla, och då i synnerhet inför döden, så tydligt som tragikomikern Woody Allen. Han betraktar döden och förruttnelsen med fasa. Det har blivit en besatthet hos honom. Men han kan fortfarande skämta om det. ”Det är inte det att jag är rädd för att dö”, lär han ha sagt en gång, ”men jag vill bara inte vara där när det händer.” Han kallar döden ”fullständigt förlamande”.

Men Jesus Kristus befriar sina lärjungar från denna rädsla, denna fruktan. Låt oss se på en av hans berömda ”Jag är”-sentenser: ”Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva om han än dör, och den som lever och tror på mig skall aldrig någonsin dö” (Joh 11:25-26). Dessa verser innehåller ett dubbelt löfte av Jesus till hans lärjungar. Den troende som lever skall aldrig någonsin dö eftersom Kristus är hans liv, och döden framstår för honom som endast en banal övergångsperiod. Den troende som dör ska däremot få ett nytt liv, eftersom Kristus är hans uppståndelse. Kristus är sålunda både livet för dem som lever och uppståndelsen för dem som har dött. Kristus förvandlar både livet och döden.

Det sägs om Henry Venn, den anglikanske kyrkoherden på 1700-talet, att när han fick veta att han var döende, så höll hans glädje honom vid liv ytterligare fjorton dagar! En sådan orädd, glädjefylld inställning till dödens faktum är möjlig endast tack vare Jesu Kristi uppståndelse och hans seger över döden.

Läs vidare: Joh 11:17-44

GENOM BIBELN DAG FÖR DAG - Utgiven på Bornelings Förlag