Lördag: Världsvid mission

Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar.
Matteus 28:18-19

Det är viktigt att betona att Missionsbefallningen – att gå ut och göra alla folk till lärjungar – har sin grund i uppståndelsen. Inte förrän2020-04-24 00:00:00 Jesus hade uppstått kunde han göra anspråk på universell auktoritet, och inte förrän då kunde han utöva den genom att sända sina lärjungar ut i världen. Uppståndelsen gjorde det möjligt.

Detta var grundtesen för Johannes Blauw, före detta missionssekreterare inom Nederländska Missionsrådet, i hans bok The Missionary Nature of the Church.* Han påpekade att i Gamla testamentet handlade profeternas vision beträffande den yttersta tiden om folkens pilgrimsfärd till Jerusalem, för berget Sion skulle upphöjas över alla berg och alla folk skulle strömma dit likt en flod.

I Nya testamentet däremot gäller det omvända. Profeternas ”centripetala missionsmedvetande” har nu ersatts av en ”centrifugal missionsaktivitet”. Det vill säga att istället för att folken ska strömma in i kyrkan, går kyrkan nu ut till folken. Och vilken var vändpunkten? Det var uppståndelsen. Den uppståndne Herren Kristus, som kunde göra anspråk på universell auktoritet, kunde utöva samma auktoritet genom att sända ut sina lärjungar. ”Mission”, sammanfattar Blauw, ”är en kallelse under Kristi herradöme.”

Den oumbärliga kopplingen mellan Jesu universella auktoritet och kyrkans universella uppdrag genomsyrar Skriften. Det ser vi exempelvis i Dan 7, där Människosonen ges auktoritet i syfte att alla folk ska tillbe honom. Vi ser det även i Fil 2:9-11, där vi får veta att Gud har upphöjt Jesus över allt annat och gett honom det namn som står över alla andra namn, det vill säga placerat honom i högsta möjliga ställning, för att varje knä ska böjas för honom och varje tunga bekänna honom som Herre. Om Gud vill ge den uppståndne Herren sin hyllning måste vi också vilja det.

* ung. Den missionerande kyrkan, övers. anm.

Läs vidare: Matt 28:16-20

GENOM BIBELN DAG FÖR DAG - Utgiven på Bornelings Förlag