Vad hände med Josef och Maria efter Jesu himmelsfärd?

Maria var med bland apostlarna på vid Pingst och väntade på Andens gåva (Apg.1:14). Hon tillhörde alltså den första församlingen i Jerusalem. Enligt Joh.19:26-27 hade Jesus omsorg om sin mor Maria in i det sista. Han gav aposteln Johannes i uppdrag att ta sig an henne, och evangeliet säger att hon hade sitt hem hos Johannes i fortsättningen.

När det gäller Josef finns det anledning att anta att han var betydligt äldre än Maria. Säkert var han död före Jesu död - annars hade Johannes omsorg inte behövts.

Gammal tradition säger att aposteln Johannes så småningom slog sig ner i Efesos i nuvarande Turkiet. Han lär ha varit den ende av lärjungarna som inte dog martyrdöden (förutsagt i Joh.21:20-23). Därför kan han ha tagit Maria med sig till Efesos, där hon i så fall levde till sin död. Strax utanför Efesos kan man än idag besöka "Jungfru Marias hus", ett litet stenhus som delvis är från Jesu tid.

Med hälsningar i Herren