Om relationen mellan Gud och människa

Du har klämt ihop fyra stora frågor på ett par rader:

• Vad säger Gud att människan skall göra för honom?
    • Människans relation till Treenigheten?
    • Guds relation till Människan?
    • Varför har protestanter bara två evangelier?

Det tar lite längre tid att svara än att fråga. Men låt mig göra ett försök. Den sista frågan begriper jag inte. Protestanter har som alla kristna fyra evangelier. Menar du möjligen att vi bara har Gamla och Nya testamentet och inte den apokryfiska delen av Bibeln? Men det har vi ändrat på. I den nya Bibel 2000 finns alla delarna med, sammanlagt 77 böcker.

Så till relationsfrågorna. Guds relation till människan är kärlek och rättfärdighet (rättvisa). Vi är skapade till hans avbild, till att likna och lyda honom. Nu har synden och själviskheten kommit in i oss, så att avbilden blir skadad. I sin kärlek vill Gud förlåta, hela och hjälpa. Men i sin rättvisa kan han inte bortse från synden. Därför har Guds egen Son gått emellan och försonat vår synd på korset. Den bästa sammanfattning jag vet av Guds relation till människan finns i Joh 3:16.

Och i denna relation är hela Treenigheten indragen. Fadern är Gud över oss, Sonen är Gud mitt ibland oss och Anden är Gud inom oss.

Vad Gud säger att människan ska göra är Guds vilja. Jesus har uttryckt det tydligt i Joh 7:17. Vi ska alltså inte begripa först, och sedan handla. Vi ska handla så att vi begriper. Börja med att be, läsa Bibeln, gå till gudstjänst – först när du gör det kommer det att klarna. Precis som när man ska lära sig simma. Det går inte att lära sig på teoretisk väg – man måste i vattnet!

Med hälsning i Herren

Staffan Ljungman