Skillnader mellan Gamla och Nya Testamentet?

Självklart är det skillnad. GT är t ex mer än tre gånger så stort som NT och dubbelt så gammalt. Men jag antar att du menar skillnader i innehåll och budskap.

Både GT och NT innehåller historiska skildringar. Skillnaden är att GT omspänner minst 3000 år, medan NT nöjer sig med de drygt 60 åren från Jesu födelse (evangelierna) till Paulus tid i Rom (Apostlagärningarna). Sedan innehåller GT också många profetiska böcker med t ex förutsägelser om Jesus som går i uppfyllelse i NT.

Sedan gammalt indelar man Guds ord i Lag och Evangelium. I GT finns huvudsakligen Guds Lag (särskilt i Moseböckerna), i NT huvudsakligen Evangelium (det glada budskapet om frälsning genom Jesus Kristus). Se Joh 1:17

I Bergspredikan (Matteus kap 5-7) tar Jesus upp förhållandet mellan Gamla och Nya Testamentet. ”Inte en enda bokstav i Lagen skall förgå”, säger han. Se vidare Matt 5:17-2. Men i fortsättningen fördjupar han Guds Lag och ställer sitt budskap i kontrast till vad som är sagt i GT: ”Ni har hört att det blev sagt till fäderna… men JAG säger er…” Nu gäller inte längre GT:s ord ”öga för öga och tand för tand”, nu gäller det att vända andra kinden till när man blir slagen. Inte heller ska man hata sina fiender utan älska dem och be för dem. Se Matt 5:21-48

Det finns ingen motsättning mellan GT och NT, snarare en fördjupning eller utveckling så att kärleksbudskapet i NT kommer mera i förgrunden. För kristna är båda delarna Guds ord, även om vi tolkar GT i ljuset av NT. Särskilt intressant är det att upptäcka hur det går tusentals osynliga trådar från GT till NT.

Med hälsning i Herren