Sten istället för bröd

Jag har funderat lite på en text ur Matteusevangeliet, 7:9-11:
"Finns det någon bland er som ger sin son en sten när han ber om bröd eller ger honom en orm när han ber om en fisk? Om nu redan ni, som är onda, förstår att ge era barn goda gåvor, skall då inte er fader i himlen ge det som är gott åt dem som ber honom? Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem."

Hur ska texten tolkas? Vad vill han säga? Det jag själv fastnar på är stycket: Om nu redan ni, som är onda, förstår att ge era barn goda gåvor, skall då inte er fader i himlen ge det som är gott åt dem som ber honom?
Tack på förhand! Malin

Sten i stället för bröd?

Vad Jesus menar är att föräldrar normalt vill sina barns bästa. De ger dem inte en sten i stället för bröd och inte en orm när de vill ha fisk. Och så fortsätter Jesus med något som du har svårt att förstå: ”Om nu redan ni, som är onda, förstår att ge era barn goda gåvor, skall då inte er Fader i himlen ge det som är gott åt dem som ber honom?” Här målar Jesus upp bilden av Gud som den perfekte pappan. Om nu redan vi, som är syndare (onda), ger våra barn det bästa vi kan – hur mycket mer ska inte Gud, som är fullkomlig, ge goda gåvor åt dem som ber! Tonvikten ligger inte på att vi är så onda, utan på att Gud är så god. Fastän vi är syndare så är vi ändå inte helt fördärvade, och Jesus ser att det bästa hos oss ofta kommer fram i förhållandet till våra barn. Därför använder han den här bilden: liksom vi älskar våra barn så älskar Gud sina barn – fast men en ännu större och fullkomligare kärlek.

Med hälsning i Herren

Staffan Ljungman