Bibelställen om spådom, healing m.m.

Du har fått kontakt med en kvinna som tycker det är spännande att gå och bli spådd. Nu undrar du om bibelställen i denna sak. Visst finns det sådana, t.ex. följande: 2.Mos.22:18, 3.Mos.19:26 och 20:27. Jesaja 8:19, Mika 3:7, Sakarja 10:2. Alla dessa bibelord förbjuder och bestraffar spådom.

I Nya testamentet berättas det i Apostlag.16:16 ff om en hednisk flicka med en spådomsande i sig. Paulus driver ut denna ande i Jesu namn, trots att det flickan säger verkar vara sant. Spådomar kan alltså fungera (slå in) - och ändå bör vi inte befatta oss med dem. Det är likadant med att söka kontakt med döda människors andar. Visst kan man ibland få sådan kontakt, men det är inte sådant vi bör ägna oss åt.

Jesus vill uppfylla oss med sin Ande, som kan vägleda oss med hela sanningen (Joh.16:13). Har vi redan hela sanningen - vad ska vi då med spådomar till?

Med hälsning i Herren