"Äckligt med alla offerdjur i Gamla Testamentet"

Visst är det svårt att förstå de många offren i Jerusalems tempel. Särskilt till påsk måste man ha slaktat så att blodet stänkte långt uppåt väggarna. Det hänger samman med att den ursprungliga judendomen var en offerreligion. Redan Kain och Abel offrade till Gud. Meningen med offer är att söka försoning med Gud, något som behövdes efter syndafallet. Det gamla förbundet (GT) kännetecknas av offer. Men nu lever vi i det nya förbundet (NT), där Kristi enda offer av sig själv räcker för alla. Det offret var nödvändigt (Hebr.9:22), men det är fullbordat! När vi läser om offren i GT ska vi tänka att de pekar fram mot Kristi offer. Genom det offret har vi försoning med Gud.

Men frågar du hur judendomen idag klarar sig utan offer, blir jag svarslös. Judarna skyller på att de inte har något tempel, men kanske är de i själva verket glada att de inte har något. Jag tror inte dagens civiliserade judar skulle vilja offra kalvar och lamm på löpande band. Fast de vet ju inte vad vi vet: att offren inte längre behövs.

"Han fullgjorde vad vi borde och blev vår rättfärdighet" (SvPs 147:2).

Med hälsning i Herren