Varför skapade Herren kunskapens träd?

Om han nu visste att vi ändå skulle äta av det?
-Ja, det är en bra fråga, eftersom Bibeln inte har något svar. Jag har alltid tänkt mig att Herren gjorde det för att sätta oss på prov. Utan kunskapens träd hade vi ju inte haft något val. Vi hade inte haft någon möjlighet att säga vare sig ja eller nej till Gud. För du förstår väl att utan möjlighet att säga nej hade vårt ja inte haft något värde.

Det är precis som med kärleken. Om någon försökte tvinga dig, Kristina, att älska - ska vi säga Johan? - då hade det inte blivit någon kärlek. Kärlek kan aldrig tvingas fram.
Gud vill också bli älskad. Därför måste han ställa människan i ett val. Gud hoppades att hon skulle välja lydnaden, men måste ta risken att hon valde olydnaden. Utan det valet vore hon en programmerad robot, inte en människa.

Nu valde vi fel. Men det felet är det bästa vi har gjort! För om inte synden fanns, hade Gud ald-rig kunnat visa hur oändligt mycket han älskar oss. Det här låter konstigt, men tanken tänktes redan på 400-talet av kyrkofadern S:t Augustinus. O felix culpa! ropade han på klingande latin. På vanlig svenska låter det: O saliga skuld som skänkte oss en så underbar Frälsare! Tänk bort kunskapens träd, och du får också tänka bort Jesus på jorden och hans frälsning.

Med hälsning i Herren