Plågorna i Egypten?

Jag har nyss avsnittet i 2 Mos om uttåget ur Egypten. Genom sin budbärare Mose (och Aron) skickar Gud tio plågor över Egypten o det egyptiska folket. Men Farao vill inte släppa iväg israelerna, detta eftersom Gud "gjorde farao hård och obeveklig....förhärade faraos hjärta".

Om nu Gud har en sådan makt, varför gjorde han inte Farao välvilligt inställd till att israelerna skulle få lämna Egypten? Det känns som en massa blodsspillan som kunde ha undvikits.

Tack på förhand Andreas

Ja, Andreas, visst finns det mycket "blodspillan", som du skriver om i din stora fråga om bl.a. plågorna i Egypten. Och allt detta om krig och förintelse, hämnd och förhärdelse är svårt för oss att förstå och ta till oss.Vad kan Gud mena med att sånt får finnas? Varför hindrar inte Gud det onda?

Jag vet inte. Men jag vet, att Gud har gjort något mer: Han har själv kommit till oss och själv gått in i allt det onda och hemska. Det är vad som hände när Jesus kom, han som kallas Guds Son.

Jag tror därför, att också berättelserna i GT - som nu de i 2 Mos - allesammans har något viktigt att säga oss om "förberedelserna" till Guds "räddningsplan" för mänskligheten - genom Jesus Kristus. Om du läser t.ex. 2 Mos och samtidigt kommer ihåg Jesus, gör du ständigt nya upptäckter om "blodspillan" (som du skriver om) och att du här är en stor hemlighet, ett verkligt mysterium, på spåren, nämligen att "blodet från Jesus, Guds son, renar oss från all synd", 1 Joh 1:7.

Goda hälsningar och lycka till med din fortsatta bibelläsning