Vecka 31: Den uppståndne visar sig

”Herren har verkligen uppstått” (Luk 24:34, Fb). Detta är det universella påskbudskapet, som bekräftar den historiska verkligheten bakom Jesu uppståndelse. Det räcker kanske med att göra en trefaldig bekännelse. För det första var graven tom, och inget alternativ har någonsin kunnat ge en trovärdig förklaring till hur kroppen bara kunde försvinna. För det andra blev Herren sedd av människor, och dessa uppenbarelser stämmer inte in på det vi vet beträffande hallucinationer. För det tredje förändrades lärjungarna radikalt. Endast uppståndelsen kan förklara deras förvandling från tvivel till tro, från feghet till mod och från sorg till glädje. Den här veckan ska vi ta oss en närmare titt på de sex viktigaste uppenbarelser av den Uppståndne som finns nedtecknade i evangelierna. Variationerna dem emellan endast bekräftar deras trovärdighet.

GENOM BIBELN DAG FÖR DAG - Utgiven på Bornelings Förlag