Måndag: Emmausvandringen

Själva berättade de då vad som hade hänt på vägen och
hur han blev igenkänd av dem när han bröt brödet.

Lukas 24:35

Vandringen till Emmaus, som ligger ett tiotal kilometer nordväst om Jerusalem, är en av de mest livfulla av påskens händelser. Den ägde rum under påskdagseftermiddagen. En av lärjungarna namnges som Kleopas, medan den andra mycket väl kan ha varit hans hustru. Där de gick på vägen samtalade de om allt förunderligt som hade hänt i Jerusalem nyligen. Och medan de samtalade slog den uppståndne Jesus följe med dem.

Lägg märke till vad Lukas berättar om deras ögon. I Luk 24:16 var deras ögon förblindade så att de inte kunde känna igen honom; i Luk 24:31 öppnades deras ögon och de kände igen honom. Frågan är vad det var som hände som åstadkom förändringen? Och hur kan våra ögon öppnas liksom deras?

För det första kan vi lära känna Kristus genom Skriften. Jesus förebrådde dem för att de var så tröga till att tro profeterna. Sedan lotsade han dem genom Gamla testamentets tre beståndsdelar: lagen, profeterna och skrifterna (Luk 24:44), och förklarade deras undervisning beträffande Messias lidande och förhärligande. Som Jesus hade sagt tidigare: ”Skrifterna...vittnar om mig” (Joh 5:39). Därför behöver vi hålla utkik efter Kristus i hela Skriften. Och när vi gör det kommer våra hjärtan att brinna inom oss.

För det andra kan vi lära känna Kristus genom brödsbrytelsen. Emmaus-lärjungarna kanske såg ärren i hans händer och kände igen hans röst. Men troligare är att de fyra verb som Lukas använder sig av väckte minnet av något: att han tog bröd, tackade Gud, bröt det och gav åt dem. Då först öppnades deras ögon och de kände igen honom. Som de sa senare, att Jesus ”blev igenkänd av dem när han bröt brödet” (Luk 24:35). Många kristna har vittnat om liknande erfarenheter. Ett exempel är predikanten John Wesleys mor, Susanna. När hon en dag hörde instiftelseorden till nattvarden bekände hon: ”Orden trängde rakt in i mitt hjärta och jag bara visste att Gud för Kristi skull hade förlåtit mig alla mina synder.”

Här ser vi alltså de två främsta skälen till att Kleopas och hans kamrat kände igen den uppståndne Herren, och genom dessa kan också vi lära känna honom i dag: genom Skriften och brödsbrytelsen, genom Ordet och sakramenten.

Läs vidare: Luk 24:13-35

GENOM BIBELN DAG FÖR DAG - Utgiven på Bornelings Förlag