Svårt att läsa Bibeln?

För en läsare med en modern världsbild är det inte alltid enkelt att förstå Bibeln. Mirakler, gammal världsbild, märkliga påståenden – hur kan man hantera det här utan att köra fast? Här är 10 tips.

1. Kvalitet är bättre än kvantitet. Det är bättre att läsa några få viktiga ställen grundligt och flera gånger, än en massa saker snabbt och ytligt.
  2. Fastna inte vid det som är svårt. Om du stöter på ett svårt bibelställe, fastna inte där. ”Lyft på hatten och gå vidare”, sade Luther. Det kanske blir tydligare nästa gång du läser samma ställe.
  3. Fastna inte vid det som är lätt. Fokusera inte bara på sådant som bekräftar dina åsikter. Då rubbar du aldrig dina invanda tankebanor.
  4. Bli inte en besserwisser. Om du tror du förstått något viktigt, gå inte omkring och slå bibelord huvudet på andra. Om du gör det har du förmodligen missförstått någonting.
  5. Be en bön om vägledning. Gör som kung Salomo, be om vishet. Gör det även om du tror att Gud inte existerar. Underverk inträffar ibland, även om trosförmågan är svag. Men tänk på punkt 4.
  6. Du får tänka själv. Men kom ihåg att du kan ha fel. Eller kanske bara delvis rätt. Man kan alltid bli klokare.
  7. Lär av äldre generationer. Läs vad de har skrivit om Bibeln. ”Vad kan jag lära av gamla konservativa stofiler?”, tänker någon. Förmodligen mer än man tror. Ta vara på det bästa i traditionen och lämna det sämsta.
  8. Följ kyrkoåret. Kyrkan följer de viktigaste bibeltexterna under en period av tre år, i ett rullande schema. Gå med i en församling och låt kyrkans stora projekt också bli ditt projekt.
  9. Läs tålmodigt, lugnt och stilla. Att surfa på internet gör oss rastlösa, otåliga och ofokuserade. Vem orkar läsa längre texter idag? Vid minsta motstånd lägger man av. Skapa nya och bättre vanor.
  10. Efterföljelse är målet. Allting är en mognadsprocess. Att vara kristen handlar om att följa Kristus och att gå vägen till sanningen och livet.

Erik Pleijel

Webbplats: ErikPleijel.se