Lyssna på video

Berit Simonsson

Om frimodighet

Vad är betydelsen av frimodighet? Hur blir vi frimodiga? Genom att umgås med Jesus. Apostlagärningarna 4

Om Rut

Rut kallas ibland Gamla testamentets Maria. Hon flyttar tillsammans med sin mans familj från Betlehem, brödhuset, till Moab. Efter några år återvänder de på grund av ryktet att Herren givit sitt folk bröd. Det fanns ett hopp! Det goda ryktet vill vi också att våra församlingar ska ha.

Matteus 14

Berit Simonsson talar om när Jesus går på vattnet, men framförallt om hur Jesus sträcker ut handen och räddar Petrus från att sjunka, liksom det är Hans utsträckta hand som räddar oss.

Matteus 8

I detta kapitel botar Jesus många sjuka, men folket i staden bad Jesus att lämna deras område. I Apg. 8 tog man med glädje emot lärjungarna. Hur gör vi när vi möter Jesu kraft? Avvisar vi honom eller tar emot honom med glädje?

Maria vid Jesu fötter

Tre gånger berättar Nya Testamentet om Maria vid Jesu fötter. Systern Marta förmanas för sitt hjärtas prioritering. Maria har valt det bästa, att lyssna vid Jesu fötter. När Lasarus dör rusar Maria till Jesu fötter där hon klagar. Vi har en given plats vid Jesu fötter, dit vi alltid får komma.

Om att ge och att få

När vi kommer till gudstjänst frågar vi ofta vad kan vi få ut av detta? Bibeln talar om att ge. De vise männen går lång väg för att ge sina gåvor. När de fann stjärnan fylldes de av glädje. De vise männen frågade inte efter vad de kunde få. Jesu Kristi Kyrka har alltid samlats till gudstjänst för att ge tillbedjan och hyllning.

Om Sackeus

Sackeus, mannen som ingen tyckte om. Sackeus gömde sig i trädet, vilket kanske vi också gör ibland, fast på andra sätt. Jesus ville komma hem till Sackeus, och på samma sätt vill han också komma hem till oss och stanna där.

Man tar doft av det
sammanhang man vistas i