3 sönd e Tref - Han gav sitt liv för mig!

Det lilla skeppet kämpade mot vågorna, men allt var lönlöst. Det var bara en tidsfråga innan båten skulle gå till botten. Kaptenen beordrade alla ombord att gå i fartygets enda livbåt. Innan han själv steg i såg han sig om en sista gång för att se om det var någon kvar ombord.

Plötsligt dök en raggig figur upp ur lastrummet. En yngling hade gömt sig ombord som fripassagerare. Utan att tveka erbjöd kaptenen honom sin egen plats i livbåten. Besättningsmännen ropade åt kaptenen att också hoppa i, men han skakade på huvudet.

- Livbåten kan inte ta fler! En person till och den sjunker och ingen kommer att överleva. Jag tänker följa mitt fartyg till botten.

Besättningsmännen fortsatte att truga kaptenen, men till sist var de tvungna att ro ut från den skeppsbrutna båten och fick sedan förtvivlat se hur den sjönk.

- Jag har alltid ett foto av kaptenen i min plånbok, sade ynglingen senare. - Han var en god man. Jag har bestämt mig att försöka leva ett bättre liv nu, ett sådant liv som han skulle ha levat om han hade fått tillfälle till det.

Jesus gav sitt liv för dig!

Du är också 'passagerare' i en värld som är dömd att gå under. Men det finns en Kapten och Han erbjuder dig räddning. Du behöver inte gå förlorad utan kan få evigt liv, därför att Jesus valde döden i ditt ställe, när Han dog på korset.

Fripassageraren hade ingen rättighet till en plats i livbåten, och du har heller inte någon rättighet att få komma till himlen. Du får komma dit enbart för att Jesus älskar dig och dog för. Han vill ge dig en möjlighet att få evigt liv. Knappast vill någon dö för en rättfärdig — kanske går någon i döden för en som är god. Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog för oss medan vi ännu var syndare (Romarbrevet 5:7-8). Därför kan vi säga nästan samma sak som ynglingen:

- Jesus har dött för mig! Jag vill försöka leva ett sådant liv som han levde. Det fantastiska är att du får det och Jesus vill hjälpa dig att göra det!

Det finns ofta ett stort tomrum inom oss, vilket ibland leder till att människor inte orkar leva längre. Hur de än försöker att fylla sitt inre med hjälp av pengar, prylar, vänner och annat så hjälper det inte. Det finns bara en som kan fylla detta tomrum: Jesus Kristus!

Det är anledningen till att en sann kristen genom Jesus finner harmoni och trygghet mitt i en otrygg värld. Jesus har sagt: Be, så skall du få. Sök, så skall du finna! (Matteus 7:7)

Lars Fröjmark