Trettondag jul - Årg 1

Trettondagens evangelietext (Matt 2:1-12)  innehåller en av Bibelns mest kända berättelser - de "vise männen" från öster som vill ge det nyfödda Jesusbarnet sin hyllning.  Texten har tre huvudaktörer.

1. Herodes den Store.
 Vem var han? Ja, han regerade i Israel på den romerska regeringens mandat från år 47 i Galiléen och från år 40 därtill i Judeen-Samarien. Han är framför allt känd för två saker - a/ sitt stora intresse för arkitektur. Han restaurerade Jerusalems (Serubbabels) tempel. Han återuppbyggde Samaria, som förstörts av assyrierna år 722 f. Kr. Han lät vidare t.ex. uppföra staden Caesarea vid havet till kejsar Augustus´ ära och uppförde även den mäktiga Massadaborgen vid Döda havet. Han är vidare känd (ökänd) för sin b/ sin grymhet. Han skall ha dödat sin favorithustru Mariamne och deras två söner, Alexander och Aristobulus, han ville döda Jesusbarnet och när han misslyckades med det satte han igång en människoslakt på alla barn under två år.
 De andra huvudaktörerna är

2. "stjärntydarna" eller "de vise männen" från öster. Grundtexten kallar dem "magoi". Det är inte riktigt säkert vilken funktion dessa mager hade. Var de en persisk ansedd prästsläkt, som sysslade med astrologi, naturkunskap och medicin? Var de astrologer eller "ett slags babyloniska hovfunktionärer", som NT-81 tycks mena. Var de kanske ättlingar till de judar som på 580-talet f. Kr. fördes som fångar till Babylon? Det skulle då förklara varifrån de fått denna kunskap om att Messias var född. Vi vet t.ex. att i Babylon fanns en judisk kommunitet och en tradition om "visa män" (Dan 2:2, Dan 10:27). Att stjärntydarna gav tre gåvor fick kyrkofadern Tertullianus (död 220/225) att anta, att det var fråga om tre personer, vilket inte texten säger något om.

De följde en stjärna. Här finns uppgifter om en supernova eller en praktfull komet i Kina omkring år 5 f. Kr., en annan menar, at planeterna Jupiter, Saturnus och Mars "strålade samman" år 6 f. Kr. (Handbok För Livet), ytterligare en annan att  Jupiter och Venus skall ha stått i ett särskilt förhållande till varandra år 3-2 f. Kr. o.s.v. Vi får nöja oss med att tro att stjärntydarna från öster helt enkelt fått en uppenbarelse om att en viss stjärna på himlavalvet var avgörande när de skulle finna Jesusbarnet.
Den tredje huvudaktören i texten är

3. Jesusbarnet. Stjärntydarna hittar äntligen efter sin långa vandring målet för deras tillbedjan. (Det grekiska ordet, här översatt "hylla" betyder egentligen "böja knä".) De kom med sina gåvor - guld, rökelse (en väldoft ur buskar eller örter av olika Boswelliaarter) och myrra (en väldoftande blandning av gummihartser och växtoljor). Deras viktigaste gåva var kanske ändå deras knäböjande, ödmjuka hyllning av vad de trodde vara "judarnas kung" men som vill vara allas kung, allas Herre, allas Frälsare.

I den här texten har vi Nya Testamentets och Matteusevangeliets första lögn - Herodes säger sig vara  angelägen om att få hylla pojken Jesus - fast han egentligen ville döda honom. Denna vår värld är sedan syndafallet ockuperad av djävulen, "lögnens fader".(Joh 8:44) Genom evangelierna möter vi lögnerna och förtalen om Jesus.  Matteusevangeliet börjar med Herodes´ lögn och Matteusevangeliet slutar med översteprästernas lögn - de ger soldaterna en summa pengar för att sprida ut lögnen, att lärjungarna stal Jesu kropp efter korsfästelsen. (Matt 28:12) Men sanningen är: lögnen kan placera Sanningen i en grav - men den kommer inte att förbli där.