14 e Tref - ATT VILJA VARA STÖRST

Det ligger något djupt i vår mänskliga natur att vilja vara störst, bäst och vackrast. Ibland undrar jag om inte "Facebook-generationen" tävlar om just det när de berättar för mer eller mindre nära vänner vad fantastiskt de gjort eller varit med om på sistone.

Jesus mötte de här reaktionerna också. Det står i söndagens evangelium att "lärjungarna kom att tvista om vilken av dem som skulle anses vara den störste". Man kan ana sig till att det kunde låta ungefär så här:

Andreas: "Jag var den han kallade först att bli hans lärjunge". (Joh. 1:40)

Johannes: "Jag är den lärjunge som han själv sagt att han tyckte om mest". (Joh. 21:20)

Filippus: "Det var jag som som förde Bartolomeus (Natanael) till Jesus". (Joh. 1:43)

Bartolomeus (Natanael): "Jag är mer pålitlig än ni andra. Jesus har själv sagt att han aldrig mött en sån "sann israelit utan svek" som jag". (Joh. 1:47) (Enligt vissa uttolkare är Bartolomeus och Natanael samma person)

Judas Iskariot: "Jag är den störste för det är mig han har betrott med kassan". (Joh. 12:6) b

Petrus: "Nej, jag är störst, för det är mig han utsett att vara klippan, ledaren, i hans rörelse".  (Matt. 16:16)

Mitt i lärjunge-tumultet börjar Jesus att undervisa om en annan väg - tjänandets väg.  Den är störst som tjänar - inte mest, men bäst. Störst är den som säger: "du är större än jag".  Störst är den som säger: "Du är bättre än jag".  Störst är den som är så trygg i sig själv och så trygg i relationen till Jesus att han vågar och kan säga det. Sen undervisar också Jesus om att den som visar detta ödmjuka och tjänande sinnelag inte ska bli helt överraskad om han också får möta någon form av upphöjelse. Dagens evangelietext följs av ett sådant budskap hos Jesus - förmodligen sen lärjungarna bekänt och övergett denna högmodiga synd att vilja vara störst.  Jesus äger nämligen så här: ""Jag överlämnar riket till er liksom min far har överlämnat det till mig. Ni ska äta och dricka vid mitt bord i mitt rike".  Och vid den måltiden var det nog ingen diskussion om vem som var störst - det var värden själv: Jesus.