Påskdagen Johannesserien - Ett ljus i mörkret

Petrus och hans gode vän Johannes var djupt bekymrade. Deras tillvaro hade slagits i spillror, och de kände sig som om de hade hamnat i en djup brunn och bara väntade på slutet när de inte skulle orka trampa vatten längre.
   Bara några dagar innan hade allt varit annorlunda. De hade sjungit sig hesa, viftat med palmblad och dansat tillsammans med flera tusen andra i ett sagolikt triumftåg på vägen upp till staden. Då hade de känt det som om hela världen låg för deras fötter och ingenting hade verkat omöjligt.

Men nu kändes allt meningslöst och de vågade inte ens tänka på hur framtiden skulle te sig. En klen tröst var att de inte var ensamma. De andra var också med och delade samma smärta och samma sorg.
   Då bankade någon plötsligt på dörren. Petrus öppnade en springa och såg att det var Salome och Maria som stod utanför, alldeles upphetsade och upprörda. Han släppte in dem.
– Han lever! ropade Maria.
– Vem då? frågade Petrus och Johannes med en mun.
– Jesus, så klart! En ängel berättade det för oss. Vi har varit vid graven och den är tom!
– Ta det nu lite lugnt, svarade Petrus. Det går inte. Han kan omöjligt leva. Vi såg alla hur han gisslades och korsfästes. Ingen kan överleva en sådan behandling!
– Nej, det är riktigt, jublade Maria, Han överlevde inte. Han dog, men han uppstod igen!
– Ni har nog drömt eller varit vid fel grav! Nu var det Johannes som lade sig i diskussionen.
– Gå då och titta själv! uppmanade Maria.

Petrus och Johannes rusade till klippgraven och såg redan på håll att den stod öppen. Den var verkligen tom precis som kvinnorna hade sagt. Nåja, den var inte helt tom. Inne i graven såg Johannes något som fyllde honom med tro och övertygelse.
   Där låg svepningen, i vilken Jesus hade begravts! Den hade stelnat av salvorna som den hade dränkts in i och såg ut som en kokong, men den var helt oförstörd. Det såg ut som om Jesus fortfarande låg där, men svepningen var bara ett tomt skal. Jesus måste ha gått rakt igenom tyget! När Johannes såg det trodde han.
   Senare, när de åter var samlade tillsammans med kvinnorna och de andra vännerna, stod Jesus plötsligt mitt ibland dem, trots att dörren var låst. De kunde alla förvissa sig om att det verkligen var han, livs levande, men ändå annorlunda. Han sade:
– Frid över er!

Livet förändrades totalt för Petrus, Johannes och deras vänner när de hade mött den uppståndne och levande Herren Jesus. Deras mörker blev ljus, deras sorg förvandlades till glädje.

Den erfarenheten delar de med miljontals kristna över hela världen. Och nu står Jesus utanför ditt livs dörr och väntar på att få förvandla DITT liv!

Lars Fröjmark
kyrkoherde emeritus