12 e Tref - Lagen och Anden

Lagen och Anden

Läs Lukas 13:10-17 och Apg 3:1-10

I förra veckan lyssnade jag till ett samtal mellan två personer som är uppväxta i andra kristna sammanhang än Svenska kyrkan. De konstaterade att allt var så strängt förr. Allt ansågs vara syndigt, i alla fall allt som man som ung tyckte var roligt. De upplevde att det andliga livet liksom hade stelnat och blivit vanor, det gick som på räls, och man saknade alltmer det där med andlig frihet.

Det är svårt, det där med ansvar under frihet. Anledningen är att vi som människor vill vandra vår egen väg, inte Guds väg. Utan Gud ansvarar jag bara inför mig själv, och inför samhällets lag om det är så att jag vid lagbrott blir upptäckt. Blir jag inte det kan jag t.o.m. kosta på mig att i efterhand skryta lite om hur jag lyckats med t.ex. småsnattandet, skattefusk osv.

Grunden som Jesus har lagt för oss människor är syndernas förlåtelse och evigt liv. På denna grunden kan vi bygga om vi låter oss själva bli korsfästa med honom och genom Anden födas till ett nytt liv (Joh 3:1-12). Det innebär att jag blir ansvarig inför Gud med hur jag lever. Det blir viktigt att jag lär mig lyssna till honom så att min vilja hela tiden kan underordnas hans vilja.

Kanske är det här många kristnas problem sitter. Det är mycket lättare att följa andliga lagar, religiösa traditioner och vanor än att lyssna in Andens ledning och bli lite profetiska. Vi omges av så många högljudda röster som vill påverka oss och leda oss än hit och än dit. Därför kräver det både ansträngning, tid och tro att våga lyssna in Andens ledning. Dessutom, hur kan man vara säker på vad som verkligen är Andens ledning och inte egna fantasier och önsketänkanden?

Här är tre tips som kan underlätta för dig och efterhand göra dig alltmer lyhörd för Anden:

1. Kunskap. Väx till i kunskap om Gud och det andliga livet genom kyrkans undervisning, förkunnelse och andliga tradition samt egen andlig läsning.

2. Erfarenhet. Ta del av andras erfarenheter av andligt liv och Andens ledning. Ta också till dig de erfarenheter du själv kommer att göra och lär dig av dem.

3. Intuition. Eftersom Guds Ande bor i dig upplyser han dig inifrån om vad som är gott, bra, rätt och kärleksfullt. Oftast stämmer det med vad du egentligen, innerst inne, vill, önskar och längtar efter. Där Guds Ande är, där är frid.

När ett litet barn lär sig gå börjar det med små osäkra och vacklade steg. Ibland dimper det ner på rumpan, men ger sig inte utan upp igen och försök på nytt. På samma sätt får vi göra när vi börjar den andliga vandringen i Anden. Hela tiden finns förlåtelsen där när vi misslyckas och vi får börja på nytt.

Men var beredd på att omgivningen kan börja reagera. Alla de som sitter fast i mänskliga religiösa vanor och traditioner kan känna sig hotade och uppleva dig som en svikare.

Och lagen, Guds lag. Hur går det med den? Den börjar faktiskt gå i uppfyllelse i ditt liv, mer än tidigare. Det är ett Andens verk. Det har aldrig varit meningen att du skulle uppfylla den genom egna ansträngningar och egna prestationer.