9 e tref, Årg 1 - ARBETSAMHETENS VÄLSIGNELSE

ARBETSAMHETENS VÄLSIGNELSE

Jesus är rätt hård i dagens evangelium – han kallar en av dem han betrott med medel för ”slö, usel tjänare”. Andra översättningar översätter grekiskans ”okneros” med ”lat”, engelskan väljer ”lazy”. Samtidigt så anvisar Jesus hur den late mannen istället kunnat ha satt in pengarna på banken och på det sättet genom det arbetet förmerat det han fått.

Gud har lovat välsigna ”alla dina händers verk” (5 Mos. 28:12). Ordspråksboken uppmuntrar till flit och påminner om att, ”lat hand gör rik man, flitig hand ger fattigdom” – nej, nu skrev jag fel, det ska förstås vara: ”Lat hand gör fattig man, flitig hand ger rikedom” (Ordspr. 10:4). Flit är ”en dyrbar skatt” (Ordspr. 12:27) och ”de flitigas hunger blir rikt mättad”. (Ordspr. 13:4).

Paulus uppmanar de kristna i Tessaloniki att ”arbeta med era händer ....så att ni ... inte behöver sakna något”. (1 Tess 4:11-12) och tillägger: ”den som inte vill arbeta, ska heller inte äta”. (2 Tess. 3:10) Vidare kallar han sina vänner i församlingen i Rom just just ”medarbetare” (Rom. 16:3) och hälsar särskilt Percis som ”arbetat mycket i Herren”. (Rom. 16:12).

Sen minns jag förstås Luthers kloka ord om arbetet som ”befrämjar hälsa och välstånd och förhindrar många tillfällen till synd”.  En som borde ha läst Luther (även om de levde i olika tider) var kung David. Han gick en eftermiddag sysslolös på taken i Jerusalem. Han hade vilat, han var inte i arbete – och så såg han den vackra Batseba bada naken och kungen föll som en sten (2 Sam. 11:2) Hade han varit i arbete och trött efter arbetet legat och sovit hade äktenskapsbrottet med påföljande mord aldrig hänt.  Luther ska också ha kallat arbetet en gudstjänst. Så välkommen på gudstjänst på söndag! Och välkommen på gudstjänst på  måndag!

Carl-Erik Sahlberg