Jag, en åsna, av Eva Spångberg

10. Jag en åsna

En gång när jag var i Jerusalem sökte jag mig till den östra delen av stan där jag sett åsnor. Jag stod där och iakttog en åsna. Hon var gammal och ful. Jag tänkte: Det är jag också. Hon hade märken på sin kropp efter kedjor och ärr efter slag. 'Tänk om du kunde berätta för mig om ditt liv', sa jag till åsnan. 'Det vore mycket intressant.' Åsnan bara tittade på mig med sina stora, bruna ögon som sa: Berätta själv du!

Ja, jag skall berätta om mitt liv, som har vissa likheter med en åsnas liv.

Varje människa är fullständigt unik. Den ena människans liv är inte förmer än den andras. Det är inte händelserna som är så intressanta i en människas liv utan hur hon upplever och bearbetar dem. När jag nu tar fram några händelser ur mitt liv gör jag det i tro att det kan vara till hjälp för någon som befinner sig i en liknande situation. Jag skall berätta några episoder från tidig barndom, från ungdomsåren och från mogen ålder.