15:e sönd e tref Årg 3 - VÅRA AMBITIONER

I tidskriften Pilgrim såg jag en kanske latinsk översättning av Kärlekens lov i Första Korintierbrevet 13:
Kärleken är inte ambitiös, kunde man utläsa.
Stämmer det? Var Jesus aldrig ambitiös?
Jo, det kan man se vid olika tillfällen. Han kunde vara noga med detaljer, energisk och strategisk. Dessutom ville han se mer efterföljelse hos de sina, och hos folket än vad han fick uppleva.

Det är inte heller så att Marta alltid fick stå i skuggan av Maria när Jesus talade till dessa systrar. Vid broderns död var Marta mer 'på', mer framåt, mer i kommunikation med Jesus än Maria, samtidigt som Maria på djupet berörde Jesus hjärta.

Det är inte så att Jesus värderar högre den kontemplativt stillsamma än den praktiskt aktive. Problemet är att Marta utgår ifrån att hennes ambitioner och ambitionsnivå är den givna, och att både Maria och Jesus ska hitta dit. Det verkar lite patetiskt och övertydligt. Jesus som gäst är som fisken i vattnet när han är tillsammans med Maria. Martas aktivitet är just bara 'hennes'.

När Jesus i avskedstalet uttrycker 'Känn ingen oro' så kan vi reagera: Lätt för honom att säga. Men mycket oro som stressar oss är ofta som för Marta. Vi kämpar med vårt kontrollbehov och har jobbigt med oss själva. Oron relaterar inte till något egentligt hotfullt utan till våra egna ambitioner eller vanor. Vi förväntar oss förutsättningar i en viss situation men skulle kunna lägga undan dem och verkligen gilla läget och ta emot Guds närvaro i vår egen litenhet. Guds förmåga i vår egen maktlöshet.

Peter