Domsöndagen. Årg 1 - Omedvetna gärningar

Nu på söndag så är det den stora domscenen från Matteus 25 som ska läsas i våra kyrkor. Då Kristus konungen ska skilja folken åt som fåren skiljs från getterna. Men det jag tänkte ta upp här är något som de bägge grupperna faktiskt har gemensamt.

När Jesus säger till dem till höger: "Jag var hungrig och ni gav mig att äta..." eller när han säger till dem till vänster: "Jag var hungrig och ni gav mig inte att äta..." så ger de samma svar. "När såg vi dig hungrig?" säger de bägge med förvåning. Ändå blev utgången så olika. De som inte kände Jesus ursäktade sig och försökte förklara bort varför de inte lytt Jesus bud att älska varandra.

Den andra gruppen tvekar också: ”När såg vi dig hungrig eller törstig, naken och hemlös?” Varför nappade de inte genast på detta fantastiska erbjudande. Människosonen, konungen han erbjuder dem det rike som väntat på dem sedan världen skapades. ’Varsågod’ sa han. ’Gå in i paradiset som väntar på er. Kliv på bara.’ Men ändå tvekar de. De vågar inte riktigt ta det till sig; gäller det oss? Vi har ju faktiskt inte sett den här mäktige kungen i hjälplöst tillstånd, så att vi skulle kunnat hjälpa honom. Kanske det hela är ett missförstånd?

Alltså när kungen berömde dem för vad de gjort så sträckte de inte stolt på sig; ”Javisst du har rätt, tänk så duktiga vi har varit.” Istället reagerar de med förvåning. ”Skulle vi ha gjort detta?” De gärningar som de gjort hade varit spontana, utan beräkning bakom. De har hjälpt sin nästa, sina bröder, inte för att själva tjäna på det, de har inte skyltat med sina gärningar, inte skrutit om dem. De var kanske på ett plan inte ens medvetna om dem. Att hjälpa sin nästa var för dem så naturligt att de inte tänkte så mycket på det.

Jag tror inte att man kan bestämma sig för att, "nu ska jag gå ut och göra goda gärningar". Planerade och medvetna gärningar kommer ofta på fel tid, på fel sätt och med fel intentioner. Jag inte i förväg veta vilka goda gärningar som förväntas just av mig. Det jag behöver vara är att vara öppen för stunden och fånga tillfället i flykten.

Det är de omedvetna gärningarna, det som vi betyder för andra utan att ha en aning om, det är de gärningarna som kommer att betyda något på domens dag.

Tobias Bäckström, Osby