Den Helige Mikaels dag

Tre tankar om Mikael.

Den ena är att hans namn; ”Vem är (så) som Gud?” Han står ständigt ansikte mot ansikte med Gud och kan kallas Prinsen av Närvarande. Kanske förklaras hans märkliga namn, som är en fråga, av att han lovsjunger Gud?
Hans förbön sägs enligt apokryfen vara så mäktig att den kan hämta själar ut helvetet. Han är den ängel Gud skapade först.

Den andra tanken är att han är en stridens ängel. Han är befälhavare över härskarorna i himmelen. Krig är ofta långt borta för oss Svenskar. Det yngre gardet har lärt känna striden genom ord och bild. I serietidningens och fantasins tvådimensionella pappersvärld låter tecknaren Rune Andréason oss möta en verklighet som många inte tror på längre, men som  existerar i Bamse.
Han tecknar det onda som ont och skrämmande, och visar att det onda även kan byta skepnad och förvirra oss. Bamse går till rätta med saker och ting. Bamses kombination av att vara starkast i världen och lika snäll, gör att ärkefegisen Lille Skutt vågar komma med på farliga upptåg och vara med och utplåna det onda.
Den vita kaninen i serietidningen är lik en hares unge.

Rädslan för döden vill Mikael hjälpa oss med. Min tredje tanke är Mikaels huvudsakliga uppgift: att ta bort allt gift som rädslan sprider hos oss alla jordens invånare. Allt gift. Mikael slåss mot djävulen. Ärkeängeln utgör det exekutiva med stridens svärd eller är den som rent fysiskt håller ihop lejonens gap. Han driver alla sorters rädslor på flykten.

Uppenbarelsebokens text: Det onda med draken i spetsen gick till strid i himmelen ”och förmådde intet” mot änglarna. Det är inte Guds härlighet och exakta styrka som beskrivs här. Bara hur oändligt liten ondskan är i förhållande gentemot den Gud vars barn vi är.
Befälhavaren över de härskaror som omger Gud lär oss Guds mysterium och Guds verkliga väsen; Kärleken,  helt oemotståndlig.
Därför ser Mikael hela tiden på Gud, och släpper inte källan med blicken. Hans existens är en aldrig sinande kärlekens förbluffelse:
”Vem är så som Gud?”

Odalmannen (Mikael) plockar mig ur sin korg en gång. En hares unge. När jag vaknar vill jag känna igen mig. Himmelriket är mitt ibland oss. Jesus har låtit förlåten rämna och vi kan se Guds altare. Med Närvaro. Och se alla ting runtomkring smälta bort som snö i ljuset av Hans ära och makt.