Sexagesima Årg 2 - Vem är han?

Vem är han? Det är en fråga som ställdes av hopen av människor kring Jesus. Det är en fråga som man brottades med på den tiden och som fortfarande engagerar människor. Vem var han? Vem var Jesus? Olika förslag kastas fram. Profet, Messias eller bedragare.

Nog är det fascinerande att samma fråga engagerar än idag, efter 2000 år. Jesus har man aldrig kunna avföra från dagordningen och bara att det är så är ett starkt tecken på att han var något mer än en vanlig människa.

Fortfarande så läggs det ju fram avhandlingar och böcker med olika förslag. Ett förslag är att Jesus egentligen är Paulus, ett kanske något originellt förslag med tanke på att så många andra betonat hur olika Jesus och Paulus är.

Att frågan: ”Vem är han?” fortfarande är rykande aktuell visar att det är omöjligt att komma runt honom. Det var det inte på Israels tid och det är det inte idag heller. Några bland dem som lyssnade på Jesus insåg att han måste vara sänd av Gud. Andra att han var ute i helt andra syfte. Men lägg märke till att ingen neutral till honom. Ingen rycker på axlarna efter att ha hört honom predika och tänker att ”det där var ju fint sagt men nu måste jag syssla med annat”. Många närmade sig Jesus med nyfikenhet, men när man började förstå vad hans undervisning gick ut på så ställdes man förr eller senare inför ett vägval. Antingen förkastade man honom eller blev man hans lärjunge, ingen var likgiltig.

Jesus kom med oerhörda anspråk. Han gjorde anspråk på att vara den enda vägen till Fadern, till Gud, ja längre fram så kommer han att hävda att han är ett med Fadern.

Inför sådana anspråk så finns det egentligen bara två möjliga förhållningssätt. Antingen faller vi ned och tillber honom, eller så korsfäster vi honom. Om vi tror att det finns ett neutralt mellanläge där emellan så lurar vi oss själva.

När Jesus talade till folket så kan vi ställa oss en fråga; hur kan samma ord ge så olika reaktioner? Vissa kom till tro, lämnade allt och följde honom, andra började smida planer för att röja honom ur vägen. Alla hörde på det som Jesus hade att berätta, alla hörde samma sak, ändå hörde de så olika.

Vad hör du när du lyssnar till Jesus? Vad svarar du på frågan vem han är? Till syvende och sist så är det vårt eget personliga ställningstagande som det hänger på.

Tobias Bäckström, präst i Osby