Domsöndagen - Frälsta av gärningar?

Vad är det egentligen som ska dömas på domens dag? Det kan ju inte vara synden som ska dömas. Den domen är redan avkunnad, det skedde år 33 på korset. Där dömdes all synd en gång för alla. Verkligen all, alltså även ateisternas synder fanns med där. Annars är det kanske lätt att vi tänker att det bara var för oss kristna som Jesus dog. Men Jesus dog för alla, oavsett om vi tror på honom eller inte.

Men tar vi emot detta? Accepterar vi den friande domen? För att göra det så måste vi också tro på Jesus och att det som han gjorde gällde även för mig. Det ligger ju så att säga i sakens natur.

Men kan vi ta emot den som vi inte kan se? Hur ska det gå till? Ja, vi får en antyda i söndagens evangelium: ”Jag var hungrig och ni gav mig att äta…” Ändå står de som får höra detta och gapar: va gjorde vi? När såg vi dig hungrig, törstig och i fängelse?

Hemligheten är att i mötet med den utsatte så möter vi Kristus. I mötet med den utsatte så lär vi oss något om oss själva. Det är där som den självutgivande kärleken kommer i funktion, den kärlek som har sin källa i Kristus själv.

Protestantiska kristna tycker ofta det är besvärande att det talas så mycket om gärningar på domens dag. Det är ju gärningarna som är avgörande för vilken sida som jag hamnar. Hur är det med tron allena? Landar allt i alla fall i gärningslära till syvende och sist?

Men vi människor är varelser av kött och blod, vi är inga andeväsen. Vi har händer och fötter. Då kan det inte vara oväsentligt vad vi gör av detta.

Just det kroppsliga hjälper oss ut ur oss själva. Tvingar oss att möta vår nästa. Och är det inte detta som är frälsningen? Vi behöver bli frälsta från oss själva, från vår egen inkrökthet. Tänk om vi varit ren ande, utan kroppsliga behov, då hade vi kunnat sluta oss i vår egen värld, enbart ägna oss åt själva. Vi hade blivit extremt självupptagna!

Genom gärningar blir vi alltså frälsta. Frälsta från oss själva. Genom att möta den utsatte så tvingas vi lämna vårt ego, åtminstone för stunden. Genom barmhärtighetsgärningar så övar vi oss i den självutgivande kärleken.

Tobias Bäckström, Kyrkhult